Češi nejsou žádní troškaři, peníze alespoň ve dvou bankách mají tři pětiny z nich

Nulové poplatky za užívání standardních bankovních služeb nesou své ovoce, Češi si totiž dopřávají „luxus” rozložit své finance do více peněžních ústavů. Jednu banku využívají pro běžné platby, účet v druhé bance mají kvůli hypotéce a do třetí si posílají peníze na spořící účet.

Podle letošního průzkumu agentury STEM/MARK pro Air Bank je v současné době téměř 57 procent lidí klientem více než jedné banky.

„S příchodem nových bank, které začaly nabízet účty bez poplatků, se lidem otevřela možnost, jak si snadno a hlavně bezplatně vyzkoušet služby i u jiných bankovních společností. Klienti tak jednotlivé služby využívají právě tam, kde je to pro ně nejvýhodnější, a nic navíc za to neplatí,“ uvedl Tomáš Motl z Air Bank.

Jen tři lidé ze sta nejsou bankovními klienty

Jen tři procenta lidí ve věku od 18 do 60 let se přiznala, že nejsou klienty žádné banky. Dvě pětiny Čechů pak využívají jednu banku, dvě banky mají tři lidé z deseti a klientem tří a více bank je podle svých slov více než čtvrtina (28 procent) respondentů.

K nejčastějším důvodům, proč jsou lidé klienty několika bank najednou, patří to, že u jednotlivých peněžních ústavů využívají vždy tu výhodnější službu.

Dalším důvodem je i skutečnost, že lidé chtějí mít peníze rozložené u více finančních společností, anebo i to, že jejich banka konkrétní službu prostě nenabízí.

Podle průzkumu si nový běžný účet za poslední půlrok otevřelo 13 procent lidí a každý sedmý to pravděpodobně udělá v následujících 12 měsících. Nízké nebo žádné poplatky u běžných účtů jsou tím nejpádnějším důvodem, proč si lidé zvolí novou banku – v průzkumu to uvedlo 85 procent dotázaných.

Navíc založení účtu není nijak komplikované a složité, jak uvedl Tomáš Motl, osobně to klient na pobočce zvládne obvykle do 15 minut. „Pokud nikam chodit nechce, může si účet založit i kompletně online,” dodal.

Hlavní banku jen loni změnil každý sedmý klient

Zatímco někteří klienti zkouší další banky třeba jen kvůli jedné službě, jiní rovnou změní svou hlavní banku. Obvykle tak označují tu, do které si nechávají posílat výplatu a kterou nejvíce využívají pro běžné placení. Z průzkumu vyplynulo, že hlavní banku v loňském roce změnilo 14 procent lidí.

Hlavní banku nejčastěji měnili klienti velkých, tradičních bank, jako jsou Česká spořitelna (31 procent), Komerční banka (18 procent) nebo Poštovní spořitelna (12 procent). Naopak za svou novou hlavní banku pak respondenti nejčastěji označovali Air Bank (14 procent), Komerční banku a Fio banku (shodně 12 procent).